بیننده
آنچه که روزانه می بینم
www.flickr.com
Friday, September 21, 2007
حقوق بشر در ایران و آمریکا
صورت مساله: محمود احمدی نژاد قرار است در طول سفر به آمريکا جهت شرکت در اجلاس سران در سازمان ملل، در دانشگاه کلمبيا سخنرانی کند و احتمالاً به سوالات حاضران پاسخ گويد. رئيس شورای شهر نيويورک از مقامات اين دانشگاه خواسته است که با لغو دعوتنامه رئیس جمهوری ایران مانع "نفرت پراکنی" وی شود ولی یک سخنگوی دانشگاه کلمبیا گفته است که برنامه ای برای لغو حضور محمود احمدی نژاد وجود ندارد.

داده اوليه: محمود احمدی نژاد هفته گذشته در گفتگو با شبکه جام جم با انتقاد از نقض حقوق بشر در آمريکا گفت: "آن‌ها بحث حقوق بشر را مطرح مي‌كنند ولي نمي‌دانند حقوق بشر را چه طور مي‌نويسند. در آمريكا تلفن‌ها شنود مي‌شود و يك زن و شوهر نمي‌توانند با هم صحبت كنند؛ مگر در ايران اين كارها صورت مي‌گيرد؟"

فرض: رئيس جمهوری آمريکا قصد سفر به ايران را دارد تا در اجلاس کشورهای همجوار عراق شرکت کند و يکی از دانشگاه های کشور هم از او برای سخنرانی دعوت کرده است. شورای عالی امنيت ملی مخالف اين سخنرانی است و به ریيس دانشگاه تذکر داده است (لفظ خواستن در ایران بی معنی است) که از انجام آن صرف نظر شود ولی رئيس دانشگاه به اين درخواست بی اعتنایی می کنند .(فرض محال که محال نيست، هست؟!)

سؤال: فکر می کنيد که رئيس آن دانشگاه سر از کدام بازداشتگاه وزارت اطلاعات در می آورد؟ آيا اصلاً تصور انجام چنين سفری به ايران که حقوق بشر در آن تماماً اجرا می شود امکانپذير است.

نتيجه: وقتی مهندس باشی و حرف زدنت از روی محاسبه باشد، امکان ندارد که حرف مفت بزنی!